stappenplan

Stappenplan: MijnDokter app in uw Praktijk

Om de MijnDokter app met succes te gaan gebruiken in de praktijk is het verstandig om deze geleidelijk in te voeren.

Pas als iedereen er goed mee heeft leren werken en iedereen weet welke zaken hij of zij zelf kan afhandelen en de verantwoordelijkheid is duidelijk omschreven dan kan de toepassing een volwaardige plek in de praktijk veroveren.

Om iedereen aan deze nieuwe vorm van bereikbaarheid te laten wennen adviseren wij u om de volgende route te volgen:

Installatie en oefenperiode

  • Na aanmelding bij ontvangt u van ons een vragenlijst.
    Hierin vult u de gegevens in zodat wij de app voor uw praktijk kunnen personaliseren en dat alle verwijzingen goed staan afgesteld.
  • Oefen zelf eerst met een aantal bekenden hoe de app functioneert.
    Werkt alles naar wens? Komen de berichten op het juiste adres binnen? Kloppen de telefoonnummers?

De eerste patienten

  1. Start met de mensen die erom vragen en aan een aantal patiënten waarmee u op dit ogenblik intensief contact heeft, zoals terminale patiënten en ernstig ziek patiënten.
  2. Laat daarna alle patiënten die veel zorg behoeven, patiënten met veel herhaalmedicatie en patiënten die veel op de praktijk komen met eenvoudige vragen starten met de app.
  3. De eerste weken worden de berichten gezamenlijk besproken en geleidelijk aan weet iedereen hoe het systeem werkt.
  4. Als het dan begint te wennen om te reageren op deze berichten bespreekt u met de assistente(s) en praktijkondersteuners wie de hoofdverantwoordelijke wordt voor de binnenkomende berichten.
    Zorg ervoor dat het altijd duidelijk is wie de berichten dient te bewaken en kan verdelen.

Geleidelijk aan meer patiënten uitnodigen

  1. De app kan nu breder worden ingezet. U kunt ervoor kiezen om de app aan te kondigen aan de balie, in uw wachtkamer (met flyers en/of via uw wachtkamerscherm) en op uw website.
    Neem de app ook mee in de menutekst van uw telefooncentrale, dan horen mensen die lang in de wacht staan ook van het bestaan van de app.
  2. Zodra dit goed loopt kunt u via een mailing aan uw patiënten of een bericht in het plaatselijke huis-aan-huis blad iedereen op de hoogte brengen van de nieuwe manier om uw praktijk te bereiken.
    Sommige praktijken geven de voorkeur aan een geleidelijker overgang, door patiënten op achternaam te selecteren. (Eerst bijv. A t/m F, dan G t/m K etc.)
  3. Uw praktijk is nu helemaal ingesteld op het gebruik en steeds meer patiënten zullen er gebruik van willen maken.
    U zult geleidelijk aan merken dat uw patiënten minder zullen bellen. De huisarts houdt meer tijd over voor de spreekuren.
  4. Mogelijk is extra capaciteit aan assistentie nodig om op de mails te kunnen reageren. Of dit zo is is niet zeker dat zal de praktijk moeten uitwijzen.
    De beantwoorden van de vragen hoeft echter niet op de praktijk plaats te vinden. Dat kan ook door iemand thuis worden gedaan.
  5. Omdat er veel meer e-mail consulten en terugbel consulten kunnen worden gerealiseerd verdient de app zichzelf al heel snel dubbel en dwars terug!