image-4259932
VLISSINGEN – Binnen twee minuten de huisarts aan de lijn krijgen is een mooi streven, maar in de praktijk onhaalbaar.
Dat stelt de Vlissingse huisarts Hilderik van Schaik. Het onderzoek van de Consumentenbond waarin voor de zoveelste keer gesteld wordt dat de telefonische bereikbaarheid van huisartsen te wensen over laat, is huisarts Hilderik van Schaik in Vlissingen in het verkeerde keelgat geschoten: “Het was netjes geweest om ook te noteren hoezeer de huisartsen zich inspannen om daar iets aan te doen.”

Bij huisartsenpraktijk Van Schaik wordt nauwkeurig bijgehouden hoelang mensen moeten wachten. “Afgelopen week stond de helft van de bellers gemiddeld 5 minuten in de wacht. Het maximum lag bij ruim twaalf minuten. Kun je dat voorkomen? In elk geval niet als je maar één assistente hebt. Ga maar na: de norm voor een goede triage, beoordeling van de medische situatie dus, is 2 à 3 minuten. Onze praktijk heeft zo’n 2700 mensen en die bepalen zelf of ze bellen of niet, dus hoe druk het is aan de telefoon.” Huisartsen zijn zich zeer bewust van het probleem. “Een oplossing zou zijn dat je meer assistentes hebt, maar dat kost geld en dat hebben huisartsen niet; dat zou de zorgverzekeraar moeten financieren.” Technische oplossingen liggen eerder voor de hand. Van Schaik verwacht veel van apps als MijnDokter en Moetiknaardedokter. “De praktijk van de toekomst, en voor een deel werken wij al zo, is dat er meerdere kanalen zijn. Je moet de dokter kunnen bellen, maar ook mailen, een foto kunnen sturen, of een video, en via een app goede informatie kunnen krijgen. Zo voorkom je dat mensen moeten bellen.”

Geef een reactie