stappenplan

Stappenplan: MijnDokter app in de praktijk invoeren

Om de MijnDokter app met succes te gaan gebruiken in de praktijk is het verstandig om deze geleidelijk in te voeren.
Pas als iedereen er goed mee heeft leren werken en iedereen weet welke zaken hij of zij zelf kan afhandelen en de verantwoordelijkheid is duidelijk omschreven dan kan de toepassing een volwaardige plek in de praktijk veroveren.

Om iedereen aan deze nieuwe vorm van bereikbaarheid te laten wennen adviseren wij u om de volgende route te volgen:

Installatie en oefenperiode

  1. Na aanmelding bij Medichain ontvangt u van ons een vragenlijst.
    Hierin vult u de gegevens in zodat wij de app voor uw praktijk kunnen personaliseren en dat alle verwijzingen goed staan afgesteld.
  2. U krijgt een uniek gebruikerscode die u aan de patiënt kunt afgeven zodra deze met de app wil gaan werken.
  3. Oefen zelf eerst met een aantal bekenden hoe de app functioneert.
    De berichten komen binnen op het dashboard van uw eigen MijnDokter portaal van de praktijk.
    Werkt alles naar wens? Komen de berichten op het juiste adres binnen? Kloppen de telefoonnummers?

De eerste patienten

  1. Geef in eerste instantie de code alleen aan mensen die daar om vragen en aan een aantal patiënten waarmee u op dit ogenblik intensief contact heeft, zoals terminale patiënten en ernstig ziek patiënten.
  2. Geef daarna de code mee aan alle patiënten die veel zorg behoeven, aan patiënten met veel herhaalmedicatie en aan patiënten die veel op de praktijk komen met eenvoudige vragen.
  3. De eerste weken worden de berichten gezamenlijk besproken en geleidelijk aan weet iedereen hoe het systeem werkt.
  4. Als het dan begint te wennen om te reageren op deze berichten bespreekt u met de assistente(s) en praktijkondersteuners wie de hoofdverantwoordelijke wordt voor de binnenkomende berichten.
    Zorg ervoor dat het altijd duidelijk is wie de berichten dient te bewaken en kan verdelen.

Geleidelijk aan meer patiënten uitnodigen

  1. De app kan nu breder worden ingezet. U kunt ervoor kiezen om de app aan te kondigen aan de balie, in uw wachtkamer (bijv. via uw wachtkamerscherm) en op uw website.
    Neem de app ook mee in de menutekst van uw telefooncentrale, dan horen mensen die lang in de wacht staan ook van het bestaan van de app.
  2. Zodra dit goed loopt kunt u via een mailing aan uw patiënten of een bericht in het plaatselijke huis-aan-huis blad iedereen op de hoogte brengen van de nieuwe manier om uw praktijk te bereiken.
    Sommige praktijken geven de voorkeur aan een geleidelijker overgang, door patiënten op achternaam te selecteren. (Eerst bijv. A t/mF, dan G t/m K etc.)
  3. Uw praktijk is nu helemaal ingesteld op het gebruik en steeds meer patiënten zullen er gebruik van willen maken.
    U zult geleidelijk aan merken dat uw patiënten minder zullen bellen. De huisarts houdt meer tijd over houdt voor de spreekuren.
  4. Mogelijk is extra capaciteit aan assistentie nodig om op de mails te kunnen reageren. Of dit zo is is niet zeker dat zal de praktijk moeten uitwijzen.
    De beantwoorden van de vragen hoeft echter niet op de praktijk plaats te vinden. Dat kan door iemand thuis worden gedaan.
  5. Omdat er veel meer e-mail consulten en terugbel consulten kunnen worden gerealiseerd verdient de app zichzelf al heel snel dubbel en dwars terug!