Betere bereikbaarheid huisartsenpraktijk via app

Artikel www.digitalezorggids.nl (Lees het artikel op Digitalezorggids.nl)

Huisarts Hilderik van Schaik was al jaren bezig om de bereikbaarheid van zijn praktijk te verbeteren. Maar hoeveel ISDN-lijnen hij ook liet installeren, nog steeds stonden patiënten (te lang) in de wacht. Hij zocht dus een manier om een ander kanaal toe te voegen om vragen van patiënten te beantwoorden en informatie te delen. Bij toeval kwam hij in contact met een app-bouwer. Samen ontwikkelden ze een app die onder andere niet-spoedeisende vragen afvangt. “Vandaag heb ik maar acht patiënten op het spreekuur. De rest doe ik digitaal.”

Vragen afvangen
Dat huisartsen worstelen met de bereikbaarheid van hun praktijk is niet nieuw. Met name korte vragen over of iemand wel of niet langs moet komen (triage) kost de praktijkassistentes vaak veel tijd. Dan helpen meerdere lijnen niet, want het aantal mensen dat de telefoon kan opnemen blijft hetzelfde. En dus kunnen mensen niet op elk moment van de dag bellen met vragen én staan ze vaak lang in de wacht op tijden waarop dit wel kan. Een huisartsenpraktijk in Apeldoorn heeft daarvoor de populaire en prijswinnende app ‘Moet ik naar de dokter’ (heeft CE-markering) laten ontwikkelen. Die doet triage op basis van NHG-richtlijnen en zegt of je wel of niet naar de huisarts moet gaan, maar geeft verder geen inhoudelijk advies. Daarvoor heeft de NHG zelf dan weer Thuisarts.nl (website en app) ontwikkeld. Een nieuw initiatief als Constamed (website en app) vangt ook dit soort korte, niet-spoedeisende vragen op. Het is de bedoeling dat je vraag daar uiteindelijk ook door je eigen huisarts beantwoord wordt. Maar vooralsnog zijn er een beperkt aantal huisartsen actief op dit medium. En dus krijg je antwoord van een onbekende huisarts.
betere-bereikbaarheid-huisartsenpraktijk-via-app.jpg
Tijdsbesparing
Van Schaik wilde dit allemaal niet afwachten. Hij wilde de bereikbaarheid van zijn praktijk voor zijn patiënten zo laagdrempelig en modern mogelijk maken. Zijn praktijkapp van PraktijkBereik biedt veel standaardinformatie (praktijkinformatie, team) en ook instructiefilmpjes over gebruik van inhalatoren, oogdruppels, zetpillen en andere medicijnen). Hij bevat vragenlijsten voor diverse aandoeningen die voorafgaand aan het consult ingevuld en doorgestuurd kunnen worden. De app verwijst ook door naar websites als Thuisarts.nl en Zelfzorg.nl. Wat ook veel mogelijkheden biedt is de optie om de app wanneer nodig direkt (zelf) aan te passen of in geval van calamiteiten de patiënten een push notification te kunnen sturen. Wat Van Schaik en zijn medewerkers veel tijd bespaart is de optie om via de app die korte niet-spoedeisende vragen te stellen. Patiënten kunnen dit via een getypte tekst of een ingesproken bericht (VoiceNote) doen. Ook kunnen ze een foto meesturen. Antwoord volgt op werkdagen binnen 48 uur. Van Schaik: “Die korte vragen werk ik eens per dag af. Dat kost me niet heel veel tijd, een paar minuten per vraag. Maar het scheelt de praktijk wel heel veel telefoontjes.” Een ook patiënten vinden deze service prettig. Een patiënte vertelde: “Ik had een raar plekje op mijn huid, maar daar wilde ik de huisarts niet uitgebreid mee lastig vallen. Dus heb ik een foto gestuurd. Het gaf me geruststelling te weten dat er toch even naar gekeken zou worden.” Veilig Verzending van mail, voicenotes en foto’s gebeurt veilig. We vragen mensen wel een goede virusscanner zoals Onavo Protect op hun telefoon te installeren. Daarmee verloopt het dataverkeer via beveiligde servers. De patiënten worden in de app op intuïtieve wijze geleid, geïnstrueerd en behoed voor fouten in de privacysfeer. Een voorbeeld is dat we ze erop wijzen foto’s te maken waarop mensen niet herkenbaar afgebeeld staan. De toekomst De app is geschikt voor alle zorgverleners met een eigen praktijk die hun bereikbaarheid willen uitbreiden en verbeteren, zoals huisartsen en fysiotherapeuten. De app is nog niet uitontwikkeld. Van Schaik: “We willen onder andere nog onderzoeken of koppeling met de huisartsinformatiesystemen in de toekomst mogelijk is”

Geef een reactie